Jakita & Extra

 
 
I tisdags var det utbildning på klubben, varje träff är tre timmar lång. Från klockan 19.00-22.00. Idag hade vi dock inplanerat en heldag med utbildningen. Detta utbildningstillfället var 5,5 timmar långt och vi skulle samlas på klubben redan 09.00 för frukost! Efter fruktosten drog vi igång och hade genomgång på vad detta utbildningstillfället skulle gå ut på. Vi skulle bedömma varandras hundar. Socialitet, självkänsla, förighet, leklust, aggressivitet, konflikttålighet, hanteringsvana, dominans, aktivitetsnivå, miljökänslighet & matintresse. Denna gången var jag tillsammans med med en som går i min tävlingsgrupp som har schäfer och en softieägare som tränar i en av klubbens andra träningsgrupper. Timmarna flög iväg och vår grupp jobbade intensivt och hade många intressanta konversationer. Vi bedömde hundarna ungefär likadant. När de skulle "bedömma" Extra idag så fick jag reda på det mesta som jag redan visste; att jag har en glad och positiv hund som gärna vill vara till lags och ibland kan bli frustrerad för att hon så gärna vill, att hon har sjävförtroende, att hon har myror i brallan (det har hon alltid när hon kommer ut ifrån hundstallet ;-), att hon gör lekinviter till andra hundar men underkastar sig snabbt om det kommer fram en dominant hund eller om det blir lite för hård lek och matintresset sitter ju också på sin plats -precis där en goldens brukar sitta. Helt mattokig! 
Efter vi bedömt hundarna i de olika grupperna åkte vi till en resturang i närheten för att äta dagens lunch som klubben även bjöd på. Pannbiff & potatis blev det, gott! Efter middagen började vi med att redovisa varandras hundar inför hela utbildningsgruppen, vi hann med två av grupperna vi var indelade i denna gången och där ingick våran. De andra grupperna ska fortsätta på onsdag och redovisa hundarna de bedömde.
Nyttigt att både ge & ta kritik tycker jag! (dock ska den förstås alltid vara konstruktiv). Dock fick jag inte höra så mycket "dåligt" om min lilla guldklimp, en hund med myror i brallan som är positiv till livet, hundar och människor.

Lite över klockan halv tre slutade dagens utbildningstillfälle och på onsdag är det utbildning igen, försöka träna innan. För en liten stund sen kom jag hem med Jakita som jag tog en kvällsrunda med, innan dess var jag ute och tränade lite med Extra. Jag bestämde mig för att bara ta med mig min klicker, lite falukorv och ett koppel. Vi skulle träna linförighet! Japp, ni hörde rätt. Jag har gått tillbaka lite i träningen när det gäller frittfölj eftersom jag aldrig har varit riktigt nöjd med vår linförighet/frittfölj. Och i dem högre klasserna krävs det ett väldigt bra frittfölj eftersom momentet pågår längre och uthålligheten och motivationen måste hållas uppe. Har fått tipset på klubben att träna det fria följet med koppel (som linförighet) eftersom jag då har möjlighet att rycka till i kopplet på tillexempel "helt om". Så om hon inte fokucerar kommer ett litet ryck i kopplet och sedan belöning när hon är med på noterna igen. Ska bli spännande att se vad den sortens träning kan ge för resultat. Det brukar bli att man (läs: jag) alltid tränar fler än ett moment när jag går ut och tränar, så idag bestämde jag mig för att jag inte skulle ta med något annat (om jag tar med hela träningsväskan blir det lätt att man börjar träna rutan, apportering osv). Det var inte alls något långt pass men de korta passen blir oftast mycket effektivare än de långa.

Har funderat på att börja träna lite av momenten i klass 3 också, för att inte tjata ut 2:ans moment. Tänkte höra om det är någon som har några tips på hur man kan träna in vittringen? Har aldrig tränat detta moment någon gång innan så hade varit jätte tacksam om någon velat dela med sig av träningstips till detta moment.

Nu tackar jag för mig och önskar er en fortsatt trevlig söndagkväll!
5/23/2010 07:33:43 am

Jag använde mig av klicker när jag och Diezel började med vittringen. Klickade när han nosade på rätt pinne, och utvecklade sedan med att han skulle plocka upp den. Det har fungerat jättebra för oss, men det finns många andra metoder också!

Reply
5/23/2010 05:36:28 pm

Jag har börjat med "min" pinne och gömte den i högt gräs, för att koppla på näsan och lära sig vilken lukt hon ska hämta in. Sedan har jag lagt till de andra pinnarna. Först i högt gräs och sedan arbeta mig ut på plan. Använder också klickern när hon tar rätt. Du kan ju kolla länken.
http://kennelblagul.blogspot.com/2010/01/vittringstraning.html

Reply
5/25/2010 09:26:16 am

Jag tränade in de genom att göra ungefär som Hanna.. fast jag lade en pinne som jag hållt i på lydnadsplanen och lade sedan lite gräs över den så hunden var tvungen att nosa reda på den.. och under tiden jag gömde den fick hunden sitta kvar och titta på för att få upp hundens nyfikenhet över vad jag höll på med, sen går jag tillbaks till hunden och pekar och skickar ut hunden åt de hållet jag gömt pinnen.. när jag sedan ser att hunden hittat pinnen så berömmer jag hunden..
Lycka till !

Reply



Leave a Reply.