Jakita & Extra

 
 
Jakita har dragit igång med sitt löp och går runt och raggar killar på promenaderna, alldeles hopplös. Igår gjorde hon ett tappert försök genom att ryka till i kopplet efter en westie-hane, lyckades dock inget vidare.

Jakita lyckades smita ifrån mamma häromdagen när hon var ute med hundarna (tydligen var inte halvstrypet på eftersom mamma råkat sätta kopplet i fel ögla) så hon sprang iväg och mamma ringde efter mig. Det var bara att leta upp mamma och när jag kom stod hon och ropade på Jakita. Då säger hon: "Ropa på Jakita" och jag ropar, sätter mig på huk (ja, Jakita är Jakita.....) Och hon kommer snällt fram :-) Extra blev väldigt glad att oväntat höra sin mattes röst som inte varit med på promenaden, sötisen. Det är svårt att veta hur man ska handskas med situationen när det gäller Jakita. Jag kan inte berömma henne när hon kommer, eftersom hon gjort fel - och samtidigt kan jag inte skälla på henne när hon kommer. Det ger bara motsatt effekt och hon vill ännu mindre komma nästa gång. Så jag försöker att ignorera situationen när hon kommer tillbaka självmant, däremot om jag lyckas fånga (nästintill omöjligt) henne under en jakt så får hon en rejäl utskällning.

Imorgon är det sista träningen på klubben med lydnadsgänget innan det är juluppehåll. Det ser jag fram emot!




Leave a Reply.