Jakita & Extra

 
 
Skriver en liten kortis såhär innan jag ska kolla på gårdagens avsnitt av Andra avenyn. Idag la jag och min syster ute i solen, jag lyssnade på musik och pluggade matte -och nu är jag helbränd. Ser ut som en kräfta, och då överdriver jag inte. Snarare underdriver... Känns skönt att ha fått årets första bränna (inte lite blev det..) men mindre skönt att vara öm i hela ansiktet och huvudvärk på köpet. Kanske en släng solsting?

Iallafall, idag blev det träning på klubben. Lydnadsträning. Det gick som en dans på rosor måste jag säga, RIKTIGT bra träningspass. Först körde jag och Sanna tillsammans en dold platsliggning på 4 minuter, vilket gick finemang.

Sedan bestämde jag mig för att köra lite apportering eftersom det gått upp och ner med den på varje träningspass. Men idag gick det jättebra alla gångerna (körde övningen ca 5 ggr) och jag har märkt att det har hjälpt jättemycket med att jag först bara sätter mig ner på huk och pratar/berömmer henne när hon kommit in med apporten på vänstersida, undertiden jag berömmer och klappar om henne får hon hålla apporten såklart och inte förren det gått ett tag så kommenderar jag "loss". Jag har även gått tillbaka att jag börjar peppa henne lite när hon tagit upp apporten på marken så att hon verkligen känner att det hon gör är rätt och att hon tjänar på att hämta träapporten ;)

Efter tvåans apportering tränade vi rutan som har gått fram med STORMSTEG. Gud så kul det är när momentet fungerar och hunden verkligen fattar att den ska vara i rutan mellan de fyra konerna. Och det här med farten, den har helt klart ökat ju säkrare hon blivit nu på momentet - så det känns riktigt roligt! Jag kör olika avstånd och nu har hon inga som helst problem med att springa till rutan även om den är 20 meter bort. Känns jättebra faktiskt.

Sen blev det även en inkallning med ställande, vilket går finemang. Efter fjärren tränade vi hopp-sitt-hopp, dock körde jag bara igenom detta snabbt och fortfarande är det att jag måste få ut henne längre ifrån hoppet, men jag vet hur jag ska träna detta, har bara inte haft tid. Sist men inte minst tränade vi lite fjärrdirigering, detta är något vi måste träna på lite hemma känner jag. De går jättebra vissa gånger och lite mindre bra andra.

Kommer ni ihåg att våra värsta moment innan var rutan & fjärren? Nu är det fjärren och hoppet. Dessa moment är ju egentligen ganska lätta, jag har bara inte haft tiden (har lagt mer tid på övriga moment istället). Men nu känner jag att nästa gång ska vi träna  mycket på hoppet, det blir det vi ska "rikta in oss på nästa gång". Sen har vi ju även frittfölj som jag inte lagt ner speciellt mycket tid på allt, och där är det mest vänstersvängar (hon tränger gärna) och motivationen som måste förbättras.

Till utbildningen, tänker inte skriva så mycket ang. utbildningen idag men idag blev det diskutioner i smågrupper (just nu har vi pedagogi med en kvinna från studiefrämjandet), vilket jag tyckte var mycket roligare än förra gången då vi mest fick vara passiva och lyssna. Nästa utbildningstillfälle är på tisdag nästa vecka.

På lördag ska jag spendera 9 timmar på Malmö brukshundklubb. Jag ska nämligen vara med på en heldag i lydnad som hålls i en som varit Svensk mästare i lydnad. Ska bli mycket kul och lärorikt, kanske har han några trevliga tips att dela med sig av :-) Det var bara vissa som fick ha med hund, och under lottningen visade det sig att jag fick ha med Extra så hon kommer att vara med under lördagen. Ska bli mycket trevligt! Vi kommer att äta mat där eftersom vi ska vara där ifrån klockan 08.00-17.00, blir många timmar och ingen sovmorgon alls -men kul ska det bli iallafall! Bloggar på lördag eller söndag och berättar om dagen.

/Kräftan
Picture
Gjorde några tappra försök till att ta en bra bild på båda hunfarna häromdagen, men ingen av dem verkade speciellt villiga. Denna misslyckade bild bjuder vi på idag iallafall ;-)



Leave a Reply.