Jakita & Extra

 
 
En mysig helg har det varit, jajamensan! Förrutom att vi i fredags var två sekunder nära på att missa tåget och sprang som idioter igenom hela stationen med hundar och väskor! Och min kondition är inte den bästa precis och min väska vägde 500 ton i dem minuterna kändes det som...MEN som tur var så kom vi på tåget, både människor och hundar, och vi slapp slänga 600 spänn i sjön (sista minuten biljeter som brukar vara billigare, men istället blev det dyra 1-klass biljetter där vi dessutom inte kunde använda våra platser eftersom vi hade hundar med oss, och eftersom hela djurvagnen var FULL så fick jag och Sanna dela på en enda stol som var ledig i djurvagnen, kan lova att jag hade ont i rumpan efteråt!). Tillslut kom vi iallafall fram till Alvesta station och tog därifrån bussen till Moheda, till vandrarhemmet där vi skulle bo. Vi har bodde där förra året så nu är vi ganska vana vid den resan. Det blev iallafall en mysig kväll med tv-tittande, en mysig morgondag med sol och lydnadsträning (denna dag gick både dold och vanlig platsliggning UTMÄRKT) och på kvällen tittade vi på melodifestivalen och tog på oss ansiktsmaskar, jag och Sanna då alltså. Till själva söndagen, vi var där redan klockan nio när bedömningarna drog igång, bl.a. för att jag ville kolla om det dök upp några snygga gossar till Ex. Måste dock säga att det inte fanns många hanar som föll mig i smaken, många fina - men inga passande till Extra eller den goldentypen jag hade velat hitta. Det var mest golden anmälda på hela utställningen och bara i Extras klass deltog 22 öppen-tikar! Många väldigt snygga tikar, längesen jag så så mycket fina tikar i ringen tror jag. Iallafall så var jag väldigt skeptisk till att Extra skulle få en tvåa ensingång då jag sett domaren ge ut en treor till många färgglada hundar. Så en liten lättad blev det när det blev ett andra pris, samtidigt som det blev en liten besvikelse då jag tvivlar mer och mer på att vi någonsin kommer att fixa ett första pris. Då måste jag verkligen hitta "rätt" domare om man säger så. Iallafall, hängde världens finaste goldentjej med mig hem på tåget, samma gamla Extra som jag kom dit med! Efter jag och Extra varit inne i ringen tränade vi lydnad. Fritt följ är just nu ett moment jag vill lägga ner mycket tid på, så det blev mest träning på det. Men jag och Sanna gjorde även en platsliggning mitt i bollhallen bland alla hundar och burar med Shelia och Extra och det gick galant för dem båda de med! Passar på att gratta Sanna till Sheilas första pris, jättekul!

Nu ska vi bara slappna av till Malmö Internationella då nästa officiella utställning sker för Extras del. Inte i hopp om någonting, men eftersom det är så nära och hon är anmäld så kör vi på! -Och även om hon fäller som en orkan. Lägger även in dagens bedömning nedan...

"Ngt lätt helhet. Feminint huvud. Bra hals och rygg. Ngt kort kors. Behöver utveckla sin bröstkorg mer. Ganska smal i fronten och kunde ha mera förbröst. Ngt knappa vinklar. Kunde ha bättre drive i steget. Trevligt temperament."

Tack till alla lycka till och ni som höll tummarna! Efter Malmö Internationella blir det nog en paus i ringen igen, kanske kommer vi tillbaka kring hösten igen för ett varv i ringen :-)
Picture
Tro det eller ej men när vi kommer till Småland och Sanna ska fotografera med sin kamera så sitter inte hennes minneskort i heller!! Så det enda vi hade att fotografera med under helgen var min digitalkamera, och eftersom jag tycker det är såååå tråkigt att fotografera med digitalkamera när jag är van vid systemkamera så struntade jag i det helt. Fick lite bilder som Lisbeth tog på mig och Extra i ringen iallafall, en av dem ser ni ovan. Tack Lisbeth!
3/7/2010 05:55:19 am

Gud vilken mysig liten resa ni gjorde, den hade jag velat vara med på :) Skönt att det inte blev något tredje pris. Själv hoppas jag på en chans till första pris för Rockys del nu när han är meriterad för jaktklassen.
Kul att träningen funkade så bra, man får ta till vara på tillfällena man kan träna med störning.

Kramar!

Reply
3/10/2010 04:13:25 pm

Vet inte vad du letar efter för typ till Extra, men ett tips från mig är iallafall att du börjar titta på fronter och bröstkorgar (om du vill bättra på exteriören hos valparna d.v.s).

Till Lhine som har ett lite knappt förbröst, dock utan att vara för smal mellan frambenen, har vi nu tagit en hane där fronten är hans bästa förtjänst.

Reply



Leave a Reply.