Jakita & Extra

 
 
Nisse åkte hem redan igårkväll, men tror han kommer komma hit en del de närmsta veckorna när det behövs :-)

Till dagens lydnadsträning... Idag tränade vi med tävlingsgruppen som vanligt (dock i vääääldigt hög snö, inte lika vanligt) och det var ett väldigt lyckat pass måste jag säga! Torsdagsträningen förra veckan var inte alls rolig för mig och Extra... det gick mycket sämre än vad det brukar gå för oss och varken jag och Extra hade nog med oss huvudet på apellplanen - men idag däremot, hade vi båda det! Eftersom det var så djup snö idag så struntade jag i att träna rutan och apporteringen (i klass 2) för att det helt enkelt kändes lite rörigt bland alla snödrivor. Däremot tränade vi en del frittfölj, vilket är ett moment som glömts bort helt och tagits förgivet av oss. Förra torsdagen var frittföljet en enda katastrof - Extra halkade efter (huvudet var på någon annan planet tror jag...inte likt Extra som alltid brukar vara så jordnära;) och matte gick fel hela tiden och kände att ingenting fungerade i momentet. Idag däremot var det fria följet jättebra! Både jag och Sanna har helt glömt bort detta moment när vi börjat träna lkl klass 2:s moment och vi båda måste börja göra det igen känner vi, eftersom frittföljet gick så dåligt förra gången så var jag inte speciellt pepp när Sanna frågade "Ska vi köra fritt följ, det behöver ju vi båda träna på", jag blev jätteglad eftersom det gick mycket bättre än vad jag förväntat mig och Extra var väldigt taggad och gick bra brevid mig trots den djupa snön. Frittfölj är ju ett väldigt "stort" moment så det känns som att det är ett måste att ha en bra linförighet om man ska klara sig högre upp i klasserna. Idag blev det även inkallning med ställande (ett moment som jag glömt bort också och inte tränat på väldigt länge) och det fick jättebra, momentet satt fint på Extra trots många veckors utan träning på detta. Det blev även en synlig platsliggning i den kalla snön i ca 2 minuter och det fungerade utmärkt...ibland kan man ju vara evigt tacksam för att man har en golden och inte en kinkig liten pudel som vägrar att ligga så fort det blir lite snökorn och vatten i gräset ;-)  Känns som ett lyckat träningspass trots att det blev ett kort ett, främst pga den höga snön. Annars hade jag och Extra jättekul under dagens träning och Extra skuttar runt som vanligt och verkligen älskar snön!

På lördag är det årsmöte på klubben, vet inte riktigt än om jag ska dit men om jag ska dit ska jag iallafall träna lydnad efteråt. Får se hur det blir. Förresten, tack för alla grattulationer!
2/4/2010 12:16:32 pm

Vad söt han är Nisse! Det är väl den hunden som hämtades i somras, ska han bli omplacerad?
Hoppas att du hade en trevlig födelsedag & kul med lyckad träning. Ska bli kul att se hur det går för er på tävlingsbanorna i vår & sommar.
Kram!

Reply
2/15/2010 04:54:06 am

Hej Johanna
vad kul det skall bli att träffas i moheda men du det är inte den 12 mars det är moheda utan den 7 mars ler dit dkall jag i alla fall då ler utan hundar. Thella är snart i slutskedet av löpet men nu har Tindra börjat suck kunde de inte börjat samtidig jaja meb skit samma så är det vi hörs skriv snart i vårna gästbok kram lisbeth o tjejorna

Reply
2/22/2010 04:02:57 am

Hej !
Kul att du skrev i Elons blogg och kul också, att Extra har samma anknytning till Libitum´s kennel, som vår Charlie hade. Vad fina hundarna är. Önskar dig all lycka till. Kommer att kika in både nu och då.
/elons matte

Reply



Leave a Reply.