Jakita & Extra

 
 
Idag har jag varit på den Internationella utställningen i Malmö Mässhallar, var där tidigt för att se om det fanns några snygga hanar - men ack ingen som föll mig i smaken eller var något speciellt precis. Och när det ändå är i Malmö, så nära Vellinge, så tänkte jag att det är lika bra att ställa ut Extra då. Och det gjorde jag, vilket resulterade i ett väldigt orättvist tredje pris. Inte roligt alls. Domaren (ville som vanligt) ha en lite kraftigare hund, men en mycket klenare & tunnare tik än Extra ställdes där också och skillnaden är att den åkte ut med ett 2:a pris, antagligen för att den var vit. Hade den haft Extras färg är jag säker på att den åkt ut med en 3:a den också. Alla hundar som ställdes idag med färg åkte ut med 2:a/3:e pris, och vissa av dem var väldigt välpälsade och grova. Ibland känns det himla orättvist att ha en golden med färg i utställningssammanhang då många utställningsdomare utesluter dem. Känns himla tråkigt, och jag vet att Extra abslout inte är värd ett 3:e pris. Tråkigt. Känner mig himla onöjd och besviken på dagens resultat så nu säger vi adjö till utställningarna. Kanske ställer jag henne igen nästa år, kanske om 5 år, kanske aldrig, vem vet! Nu är jag iallafall trött på det! Nu gör vi något roligare...

Dagens bedömning:
"I like to see a little bit more bone and substanse but the handling has been very good. Dark eyes, good earset. Mug(?) could be stronger. Good in front and rear, good tailset. It's a petty she's so light in bone, good mover."

Tur att man har vänner som peppar en när man får så tråkiga resultat. Vill passa på att grattulera Eva med Maali som tog sitt andra CERT idag. Grattis!! Bara ett kvar nu, sen har ni en liten utställningschampion i kennelskaran. :-)

På torsdag blir det ingen träning för mig. Jag ska nämligen på Sydskånska kennelklubbens uppfödarutbildning och gå på min första föreläsning, parning och dräktighet är det i. Ska bli jätteskoj!



Picture
Idag ville inte Extra stå still heller utan hade full show med att flytta på sina tassar hela tiden, det ser ni tex ovan...
Picture
Picture
Tack ännu än gång för bilder Lisbeth!
3/21/2010 03:58:44 am

Hej Johanna!
Roligt att träffa dig och Extra idag! Tyvärr råkade du ännu en gång ut för en domare som inte såg den fina hund du har. Det är tråkigt och orättvist att hundar med mera färg inte gillas men idag var det väldigt tydligt att han inte ville se dom i ringen. Att han gav dig det där bandet var bara så galet i mina ögon. Blått,,okej men inte gult.
Du har ju iallafall världens extra Extra! Hennes meriter får komma på något annat sätt och väl så meriterande. Vad kul att du ska gå uppfödareutbildningen och lära dig mera. Jag tror att du är en tjej som mans ka ha ögonen på i framtiden för här kommer det att hä'nda saker tror jag ;-). Jag önskar dig LYCKA TILL med alla dina planer och låt dig INTE nedslås av idag. Du har en väldigt fin hund och det vet du med!
Önskar dig en bra vecka och skickar en stor uppmuntrande kram till dig!
Heja Johanna!
Kram

Reply
3/21/2010 06:36:46 am

Tråkigt med 3:an :( Ville bara tacka för omtanken i mitt senaste inlägg!

Reply
Jörgen
3/21/2010 05:29:57 pm

Hej Johanna!
Visst är det tråkigt att domarna så tydligt markerar att golden med färg inte räknas i utställningssammanhang. Har själv märkt det när jag har ställt ut Zambo. Tycker därför inte att det är så kul längre med utställningar. Men det viktigaste är ju att vi har de mest underbara hundarna som man kan ha. Och det har vi verkligen!!!

Reply
3/21/2010 06:10:47 pm

Tyvärr ser en del domare bara färgen och inte hunden. Ännu värre blir det när de dömer en sådan hund i jaktklass. Då tar de förgivet att hunden är dålig och ägaren är nöjd med sämre valör. Vi får väl hoppas på en "färgglad" domare i Bohus.

Reply
3/22/2010 05:23:22 am

Jag har aldrig märkt att färgen har påverkat bedömning eller placering. Lhine, som har mycket färg, har trängt sig långt fram i placeringarna bland de färglösa hundarna.

Ett tips är ju att du bara ställer Extra när hon är i bra päls, eftersom att hon har en tunn stomme. En hund ser ju helt klart fylligare ut i sin bästa päls. (Välbyggda hundar ser därför nästan bäst ut när de fällt ur, för annars blir det för mycket istället).

Reply



Leave a Reply.