Jakita & Extra

 
 
Först vill jag börja med att tacka för alla fina påskkort vi fått. De uppskattas så mycket!! Och sen vill jag tacka alla er som flitigt läser min blogg och lämnar en kommentar när ni varit inne och läst! Så himla roligt. Vet att jag tappat en hel del läsare här eftersom bloggen har varit vilande/sällan/oregelbundet uppdaterad och ibland har det dröjt några veckor innan jag uppdaterat och ibland bara en dag. Det har dels haft lite med problem här hemma att göra och för att jag inte tränat speciellt mycket pga allt tråkigt väder vi haft de senaste månaderna, men nu verkar allt vända. Allt verkar bli bra igen och våren är påväg. Superskönt!

Idag åkte jag och Sanna tidigare till klubben (vi skulle på instruktörsutbildningen) för att träna lydnad. Idag gick det jättebra. Den dolda platsliggningen gick tillmesta dels bra förrutom att Extra satt sig upp en gång för att se oss (haha, sötisen..). Vi tränade rutan idag också, Extra blir säkrare och säkrare och i vissa skickanden idag var det en  härlig fart. Inkallning med ställande är nemas problemas, lika fint som alltid. Jag har märkt att Extra har väldigt lätt för att blanda ihop om hon ska sitta/ligga när jag går ifrån henne. Jag har varit jättedum och har bara "stanna" som kommando även om hon är sittandes/liggandes istället för att ha "ligg kvar" och "sitt kvar" så att hon hade kunnat skilja på om hon skulle ligga eller sitta. Hon blir oftast osäker när jag lämnar så ibland på platsliggningen kan hon sätta sig upp (flyttar sig dock aldrig) och ibland när jag lämnar henne sittandes för en inkallning har hon lätt för att lägga sig ner under tiden jag går ifrån. När hon lagt sig ifrån sittande när jag skulle göra en inkallning gick jag tillbaka och satt henne upp, sa "stanna" och sedan SPRANG jag därifrån. Det fick henne att bli sittandes, jag vet inte om det kommer fungera men det fungerade för denna gången igen. Det är ju retliga poäng som man inte har råd att förlora på tävling....

Fjärren gick finemang idag också, och även liggande under gång. Vi övade även på hopp-sitt-hopp idag (man får passa på när man är på klubben där det finns ordentliga hinder) och det gick helt okej. På något sätt måste jag få ut henne ifrån hindret längre så just nu kör jag på att jag säger "hopp" och sedan slänger en köttbulle långt över hindret så att hon kommer långt ifrån. Momenten i lydnadsklass 2 börjar kännas som momenten i lydnadsklass 1 snart känner jag, hehe. En skön känsla! Idag tränade vi ingen apportering alls, det tar vi på torsdag istället då det blir lydnadsträning igen på klubben.

När vi tränat till klockan sju var det dax att lämna hundarna i hundstallet för att sedan gå in i klubbstugan för instruktörsutbildning. Vi har just nu pedagogik med Nette Sjögren från studiefrämjandet (rätt tråkigt, men lärorikt måste jag erkänna) och det ska vi ha 4 ggr till, sen är den delen klar (pedagogiken) av utbildningen. Nästa utbildningstillfälle är nästa torsdag.
Picture
Någon mer än jag som längtar till 25+ grader? Skönt att våren äntligen är här är det iallafall!
4/6/2010 08:30:36 am

Roligt att träningen går så bra! Och JAA längtar verkligen till sommaren!!

Reply
4/6/2010 06:54:48 pm

Kul att det går bra med träningen.. kanske har sagt det flera gånger men tycker faktist att det är roligt när andras träning går bra.

Håller med dig, det skulle INTE sitta helt fel med sommar just nu. Våren? Om ändå all snö kunde försvinna så man fick bättre plats för att träna lydnad ;) hihi

Reply
4/7/2010 01:15:00 am

Jag vill inte ha så varmt, då vill man ju bara hålla sig i skuggan.. Vill ha en skön och lång vår, så man kan vara ute hela dagarna och träna hund utan att behöva storkna i värmen ;)

Roligt att det går framåt för Er i träningen.

Reply
4/7/2010 06:27:31 am

Måste hålla med Matilda ovanför ;)

Kul att d går så bra med träingen : D

På tal om tappat läsare. Jag trodde först att du lagt ner din blogg (guldklimparna) efts det blev not published på weebly. Sen hittade jag (tack & lov) denna sida via sannas blogg där du komenterat. Har länkat om nu till denna iaf.

Ha d gott!
Kramar

Reply



Leave a Reply.