Jakita & Extra

 
 
I morse ringde jag och bokade tid hos veterinären, så klockan 15.15 idag hade vi tid på Gylle Smådjursklinik. Jag hade bokat tid för båda hundarna, Jakita skulle vaccineras och Extra skulle på koll. Det är nämligen så att Extra kliat sig och haft väldiga bekymmer med sitt ena öra på sista tiden och igår så var hon även väldigt stel i bakre delen av kroppen (dock är hon mycket bättre idag) och hon luktade väldigt illa. Svansen viftade hon knappt med och den hängde rakt ner och hon viftade "neråt" med den på något sätt.

När vi kom till veterinären runt 15-tiden satt vi i väntrummet för att vänta på att det skulle bli vår tur. Då kom två kvinnor in med en stor bur som de hjälptes åt att bära, inne i buren sitter sju stycken 8 veckors gamla Cocker spaniel valpar. Så himla goa! Jag frågade en av tjejerna om de var uppfödare men de berättade då att det bara tagit en kul på sin tik för nöjets skull och att det antagligen var den första och sista. När en av kvinnorna såg att min blick "ropade" efter en liten valp tog hon ut en av valparna och gav den till mig som jag fick mysa med. Åh, valpar säger jag bara! Finns det något finare? Bara tanken av att ha ett par Extra-bebisar gör mig knäsvag. Underbara varelser.

När det väl var vår tur var Extra först in och som jag trodde hade Extra öroninflamation. Veterinären undersökte hennes små öron och konstaterade att hon hade trånga örongångar och att jag skulle försöka torka öronen innuti när hon badat för att förhindra öroninflamation. Extra har ju haft öroninflamation tidigare så antog att det var det direkt när hon började klia sig i öronen. Stelheten i bakdelen (som man inte kunde se idag) trodde veterinären berodde på överansträngning när hon sprungit runt i sanden (de sjunker ju när de springer) och blivit helt "slut" i bakdelen dagen efter. Skönt att det inte var något annat. Så from nu ska Extra gå på örondropp i 14 dagar. Blir säkert jätteskönt för henne nu när kliandet försvinner.

Sedan var det Jakitas tur, Jakita var jätteglad när hon kom in till veterinären och gick glatt runt men när jag sa åt henne att hoppa upp på undersökningsbordet var det inte lika kul, så då ville hon helst försvinna ut igen, hehe. Men icke son icke, upp på bordet skulle hon. Iallafall fick hon sin lilla spruta och denna gången var det den "stora" sprutan hon skulle ha.

Både Extra och Jakita vägdes idag, Extra på 26 kg och Jakita på 30 kg.
 
/Johanna
6/8/2010 10:17:49 pm

Den rubriken fick mig att haja till.. men som tur var så var de ju inte som jag trodde ;)
Har känt lika dant angående bloggandet :O
Kul att du tränar på i klass 2.. Figo fick föresten sitt LP1 i helgen, så nu har hittils 4 Oscarbarn den titeln :)

Önskar er en härlig sommar!
Lisa & grabbarna

Reply
6/9/2010 02:11:59 am

Åh. valpar...<3
Jobbigt med Extras öron. Indra har också problem med öronen... :/

Reply



Leave a Reply.