Jakita & Extra

 
 
Dagarna har varit fullt upp med studenter och kompisar. I förrgår och igår har jag varit hemma hos en nära vän till mig som skaffat chihuahua valp som är 9 veckor. En långhårig svart, med tan-tecken på tassar och vit bringa - jättesöt! Snacka om att valpsuget kommer direkt. Dock känns det inte när man håller i något när man håller i lille Leo som valpen heter. Vad kan han väga, 400-500 gram? Men jag har sagt det förr och säger det igen - inget slår goldenvalpar (möjligtvis rottweiler valpar är på gränsen...;)
Idag har jag raderat 3 stycken (!) gamla hemsidor som legat uppe.. Vet inte varför men har bara skaffat nya och länkat vidare på dem gamla hemsidorna och sen har jag helt struntat i att ta bort dem. Men eftersom det blir så jobbigt för folk att hitta hit eftersom de kommer till de gamla hemsidorna så fick jag äntligen tummarna ur arslet och raderade dem. Innan jag raderade den ena hemsidan var jag tvungen att se hur gamla inlägg det var där,  och där fanns faktiskt första inlägget som publicerade sedan jag fick Extra. Tänkte kopiera upp det och lägga upp det här för er som tycker det är kul med lite historik. Såhär såg ett inlägg ut i en av mina bloggar för 2,4 år sedan... Enjoy!
Tuesday, Feb 19, 2008:

Hej igen! Nu är vi två hundar i familjen!

Har tyvärr inte hunnit skriva eftersom jag har haft fullt upp med vår nya familjemedlem.

När vi hämtade Extra åkte vi från Skövde till Lidköping för att äta där så att Extra också fick vila och äta lite. Hon är nyfiken på allt nytt och en otroligt glad valp, svansen går i 110%  Extra gnydde i början av bilresan (från Skövde till Lidköping) men efter en stund var det över och hon somnade. När vi åkte från Lidköping hem till oss där vi bor, i Vellinge. Stannade vi tre gånger. Hon kissade dem två första gångerna men den sista gången vi stannade ville hon bara utforska. Extra skötte sig exemplariskt i bilen, kräktes inte och kissade inte i bilen. När vi väl var framme efter en lång färd kissade hon utanför vårt hus sedan bar det av in i huset där Jakita väntade på oss. Jakita blev jätte glad av att se en liten valp komma innanför dörren men Extra tyckte först att Jakita var lite läskig. Hon satt sig i ett hörn och skällde på Jakita som så jätte gärna ville leka. Extra var jätte nyfiken på Jakita samtidigt som hon tyckte att Jakita var lite läskig. När vi sedan skulle gå och lägga oss väckte Extra mig klockan 2 på natten och sedan klockan 6 på morgonen. Då var det dax att kissa.

Andra dagen, Extra vågade närma sig "läskiga" Jakita lite och sov till och med hos henne. Hon började att acceptera Jakita och sedan var det fullfart i trädgården. Idag tränade jag lite att ha halsband på henne. I början kliade det men efter en stund glömde hon bort att hon hade det på sig. Extra är en orädd och matglad valp som kommer som en "gehu" när man visslar i pipan vi fick av Lisa.

Tredje dagen, Extra tar initiativet till lek med Jakita. Extra kan sitt (med som utan godis) men man måste fortfarande visa med handen. Det dröjer nog inte länge till förrän hon kopplar ordet sitt med att hon ska sätta sig ner. Idag var det dax för lite borstning av Extra och hon brydde sig inte speciellt mycket (hon la och bet i en av de mjuka borstarna medans jag borstade henne). Nu hände det en liten kissolycka inne för första gången annars har hon hela tiden gjort sina behov utomhus. Jakita tycker att det är jätte kul med en lekkamrat och en valp som hon kan uppfostra. 

Fjärde dagen är idag, vi har tränat lite sitt och just nu ligger hon och sover där nere med Jakita. Vi har också tränat ligg några gånger. Men jag tkr att det är bättre att börja att lära in sitt så att hon kan det så att det inte blir för jobbigt så att hon blandar ihop allt. Bättre att ta lite i taget. Hon sover nu med halsbandet och det kliar fortfarande i början men sen märker hon inte det, det enda hon inte gillar är när man sätter på henne halsbandet så det kommer vi att få träna på. Idag har jag tänkt att lämna henne ensam och gå utanför dörren och vänta en stund. Sen ska jag försöka hinna med att träna henne att vara ensam engång till idag och ska då se om hon imorgon klarar av om jag går ut till brevlådan och hämtar posten. Hoppas att det inte blir några problem.
Picture
Visst är det roligt att sitta och läsa gamla inlägg/se gamla bilder? På bilden ovan ser ni Extra och jag ovan som kampar med en gummiring. Snacka om att matte går in som rollen som hund? ;-)
6/13/2010 05:19:51 am

Reply
6/13/2010 05:24:47 am

Säger det samma "Varför skaffar man nya sidor hela tiden?" Jag var expert på det ett tag.. att radera sidorna har jag inte heller gjort, kanske måste göra det :D
Den där bilden på dig och Extra kommer jag väl ihåg.. den såg jag bland dom första gångerna jag hittade er på internet.

SV: Det är superhärlig med sommarlov! Här är det också rena pissvädret.. hoppas att det blir bättre snart! Kul.. det kommer nog gå bra ska du se.. håller timmarna för er när tiden är inne! =D

Reply



Leave a Reply.