Jakita & Extra

 
 
Oj, nu var det ett tag sedan jag skrev sist igen...

I torsdags var det lydnadsträning på klubben. Fjärren går bättre och bättre, men annars tyckte jag Extra inte var riktigt på topp idag. Inte lika taggad som vanligt om man säger så. Rutan måste vi börja ta tag i på allvar, tror jag ska testa med target. Men först blir det att då lära in det. Men tror faktiskt det hade fungerat bättre på Extra.

Idag har jag och mamma gått en långrunda med hundarna i det fina vädret. Dock stötte vi på Oliver och hans husse (Oliver är goldenkillen jag började träna med innan jag fick Jakita, han är nu runt 10 år), vilket blev en enorm chock för mig. Oliver och jag hade så himla starka band till varandra förr och han älskade mig över allt annat och det var så kul att se att han blev sååå glad av att se oss. Han "sprang" haltande emot oss och jag blev så frustrerad över att se honom. Han såg ut som en tunna. Smällfet och kan knappt gå. Jag överdriver inte utan gissar på att denna goldenkille nu väger 50 kilo - och det är en golden! Varje gång jag stöter på hans husse säger jag åt honom att han måste banta ner honom men idag var det värre, jag har nog aldrig sett en så fet och överviktig golden. När jag passade Oliver för ett par år sedan i två veckor (var han också fet) bantade jag ner honom fem kilo och de som känner Oliver trodde att det var en annan hund, och husse var såå stolt. Men kort tid efter att han fått tillbaka Oliver var han lika fet igen, och nu.. Jag känner mig så maktlös, att bara se denna hund förfalla. Han kan knappt gå och hans mage hänger nästan vid marken och han är nästan likastor som tre Jakitor. Men hans husse ser tyvärr inte problemet i det hela, han är så hemmablind trotts att alla som ser Oliver säger åt honom att han måste göra någonting åt det. Jag sa till Olivers husse idag: "Du måste göra någonting åt Oliver, han kommer dö flera år i förtid om du inte göra någonting", då fick jag svaret "men han är ju ändå gammal, han är förfan 10 år". Men om han hade fått bo hos mig hade han kanske kunnat bli flera år äldre. Det känns som att i detta tillståndet har inte Oliver många år kvar att leva, det kommer komma en dag då hans kropp inte orkar bära honom längre. Och det är hjärtskärande att se på, jag har varit med Oliver på så många läger och gått så många kurser med honom och det är klart att han betyder en del för mig, därför gör det ondare att veta att det inte spelar någon roll vad man säger och hur man vrider på det. Hans husse inser inte allvaret.
Picture







Oliver var en gång i tiden en mycket fin goldenkille. På bilden är han ca 2 år gammal. Pigg, glad, vacker och har den fettmängd han borde ha på kroppen.

Till något trevligare, som ni ser har jag fått ett nytt utseénde här på hemsidan. Och min hemsida hittar ni numera på: WWW.SUNSHINEOFMYLIFE.WEEBLY.COM. Alla ni som länkar till oss, var jättesnälla att länka om så att det blir rätt. Om jag har fel länk till er hemsida så säg till, så ändrar jag det så att det blir rätt.

/Johanna
Picture
Ovan ser ni en lite bättre bild ifrån Moheda på Extra, tagen av Lisbeth. Tack för bilderna, det uppskattas alltid! Alltid kul att se!
3/16/2010 07:06:24 am

Sheila tackar så mycket för grattiset! Håller med om att det är förfärligt med Oliver... Det är så tråkigt att se honom bli fetare och fetare och veta hur mycket han lider. Ibland önskar man att man kunde göra mer för att få folk att skaffa lite vett i skallen! Tänk på att du är maktlös, du har gjort vad du kan och den enda som faktiskt kan förändra läget är ju hans husse. Kramar!

Reply
3/17/2010 08:50:44 pm

Finns inget värre, än folk som övergöder sina hundar. Hundar som oftast, enligt ägaren i alla fall, inte äter något. Som har svårt att röra sig, andas etc. Allra värst är de, som är medvetna om problemet, men skiter i det.

Kram Hanna

Reply
3/20/2010 06:21:27 am

Det där känner jag igen lite gran. Min första hund, Cilla som en vän till oss fick ta över. Hon skadade ju sig när hon var sju månader, i benet så hon mår mycket bättre av att vara underviktig. Tyvärr inser inte hennes nya husse att hennes vikt blir ett stort problem för hennes ben. Cilla är även en ganska liten jämthundtik och i jämthundar i hennes storlek borde väga ca 20-24 kg så hon får gärna väga runt 18-20 kilo. Sist hon var hemma hos oss (i januari) vägde vi henne och vågen visade på 32 kg. Plus att hennes husse vill gärna ta valpar på henne.. vilket vi säger nej till men han vill göra det ändå. Om hon är så fet som hon är idag och ska ha valpar kommer hon bli alvarligt sjuk. Han, Daniel ser att hon är "ganska" tjock och tycker Malte och Fajjo är väldigt smala men dom är i helt perfekt vikt. Cilla väger tillochmed mer än Fajjo.. som är en lite större jämthunds hane.. han väger 29 kg. Malte är ju en golden så han har lite tyngre kropp än en jämthund och väger lika mycket som Cilla. Det är hemskt när man själv ser sånna här problem men ägaren till hunden inte ser ett skit. Precis som du säger gör det så mycket ondare när man är hunden väldigt nära.. som jag är Cilla. Hon blev min när hon var sju veckor gammal och sen dess har hon varit min lilla prinsessa!

Hoppas till tusen att fina Olivers husse inser hur farligt det är med överviktiga hundar. En golden kan ju bli många år äldre än 10!!

Reply
3/21/2010 12:13:36 am

Hej!
Håller helt med dig om att de är tragiskt med alla övergödda hundar.. att inte ägarna ser att deras hundar lider, när dom har svårt att gå, är flåsiga mm. pgas. svår övervikt :(
Kan inte förstå hur Olivers husse kan säga att han är ju ändå gammal, förstår att du tycker de är jobbigt att se Oliver förfalla för att han blir gödd av sin ägare.
Kul att du kommit igång med träningen igen :)
Ett lite försent GRATTIS till söta Jakita på födelsedagen
kram kram

Reply
3/21/2010 09:04:01 pm

Tjena
Tråkigt att golden med färg inte når den framgång som de borde göra vid utställningar.
Ställde ut Clara en gång i Vellinge (goldenklubben). Först fnös funktionärerna då vi kom dit och sa "där kommer en jakthund" på ett oförskämt sätt. Sen dess har jag lagt ner utställningsbiten.

Nä satsa på ngt som ger ngt i stället.

Ha en bra vecka.

Reply



Leave a Reply.