Jakita & Extra

 
 
Oacceptabel hantering.
Picture
Oj, har varit rätt flitig på sista tiden här i bloggen känns det som ;-) Idag ska bara slänga in en kort uppdatering. Instruktörsutb. blev intställd idag pga sjukdom så jag har tränat lite inomhus med hundarna istället. Jakita sysselsatte jag med konster som hon tycker är roligt och det tyckte hon givetvis var jätteskoj. Extra tränade jag tillmesta dels fjärren men även inkallning med ställande och liggande under gång. Fjärren ser fin ut och oftast flyttar hon endast frambenen och har samma position med bakdelen hela tiden vilket är toppen, inkallning med ställande var en aning svårt att göra inomhus då vi inte hade speciellt mycket utrymme men det gick också fint och liggande under gång är jättefint - en hund som slänger sig i backen på ligg-kommandot.

Känner att jag behöver skriva av mig lite just nu när det gäller barn och deras hantering av hundar. Något som gör mig så otroligt frustrerad är att inte vuxna lär sina barn (och antagligen inte vet själva heller) hur man ska hantera hundar. För hunden är barn inga människor, hundar ser ju barn som något helt annat eftersom de både luktar, beter sig och ser annorlunda ut jämfört med vuxna. Jag har reagerat mycket på barns hantering av hundar sedan jag fick hund, barnen bara går på. Ett exempel är i helgen när vi var på hundstranden, ett litet barn kom fram till Extra och TRYCKTE sig emot henne och "heschadde" (som hundar gör när de är varma t.ex.) i örat på henne, klapparna kom rakt uppifrån som hot och Extra blev väldigt osäker. Extra fungerar hur bra som helst med barn men tycker att småbarn är lite konstiga då de är så himla annorlunda. Extra hade ingen aning om hur hon skulle hantera situation och snabbt kollade Extra på mig och "bad" om en hjälpande hand. Självklart bröt jag in då och klappade henne och sa att hon var jätteduktig. Jakita hanterade hon på samma (enligt mig) oacceptabla sätt men Jakita bryr sig inte så mycket utan bara står och låter sig "klappas" av barnet. Och det är inte konstigt att det händer olyckor med barn (och även vuxna människor) och hundar. Barnen behandlar hundarna på ett helt oacceptabelt sätt och utan med någon som helst respekt eftersom de inte vet bättre/har fått lära sig något annat. En hund har all rätt att säga ifrån när de inte vill längre och Extra visar tillexempel det genom att dra sig undan, men konstigt är det inte om man har en aning osäker hund som biter för att markera "lämna mig ifred". Hunden har från början varit tydlig och gått ifrån, men blir fortfarande jagandes av en jobbig unge. Barn älskar (oftast) djur men har oftast så lite kunskap eller föräldrar med lite kunskap som rättar barnet och berättar hur man klappar en hund. Att trycka sig emot en totalt okänd hund (som barnet gjorde mot Extra i helgen) är helt oacceptabelt. Flickans familj hade även hund och den hunden är säkert van vid att hon klänger och hänger över den, men det är skillnad eftersom dem känner varandra. Min egen åsikt är att man ska behandla hundar med en jädra respekt, även om det finns en hund i en småbarnsfamilj så tycker inte jag att man ska utsätta den för barn som ska sitta på hundens rygg, dra den i öronen osv även om den är "van" vid det. För en dag kan det hunden komma till en gräns där den tycker att "nu får det vara nog", hunden kan givetvis inte berätta detta för barnet utan använder ett beteende som den hade använt mot en annan irriterande hund/valp, kanske genom att nafsa till. Något jag tycker är väldigt dåligt är att inte barn får lära sig i skolan hur man ska hantera hundar och andra djur, det är ju varelser man stöter på många gånger i livet. Vad tycker ni om barnens kunskap och hantering av hundar? Är det okej? Samtidigt som en hund ska kunna säga ifrån är det för mig helt oacceptabelt att någon av mina hundar skulle nafsa till för att säga ifrån, det är något som jag aldrig skulle acceptera. Mina hundar ska inte röra ett barn för de är jobbigt, de ska gå därifrån och dra sig undan. Beteendet jag vill att mina hundar använder när de "säger ifrån" är att de drar sig undan eller tar hjälp av mig. Aldrig i hela friden skulle jag någonsin tillåta att de gjorde någonting mot ett barn eller vuxen människa för den delen, men samtidigt förstår jag hundar som reagerar på detta sätt. För för hunden kan inte läsa barnens  beteende, även om barnen bara vill hunden väl så visar de det på helt fel sätt. I framtiden hoppas jag att människor lär sig mer om hundar och blir mer allmänbildade inom ämnet, då tror jag många onödiga olyckor skulle kunna förhindras.
Hundar ska behandlas med respekt, inte bara utav vuxna människor utan också av barn..
Picture
Picture
På de två bilderna ovan syns Extra med min farbrors systersbarn Tilda. Och Extra tycker det är jättemysigt att bli klappat av barn som "kan" klappa hund :-)
6/9/2010 05:01:24 pm

Oftast är det föräldrarna som bara står och tittar på och de vet troligtvis inte själva hur man ska uppföra sig runt hundar. Det gäller både dem utan OCH med hund.

Reply



Leave a Reply.