Jakita & Extra

 
 
Förlåt för att jag inte skrivit tidigare. Kände att jag inte haft speciellt mycket att skriva om. Torsdagens träning gick bra, och jag kom underfund med hur jag skulle göra med rutan.

Idag har jag varit ute med Extra och tränat (ja, ni läste rätt..). Dock inget långt träningspass, men dock mycket effektivt. Idag tränade vi på inkallning med ställande och sändade med ställande (rutan), skulle även testa apporteringen men idag var det mest pannkaka med den så den struntade vi i. Istället fick Extra hålla i apporten medans vi fick lite fot istället, vilket gick lika bra som alltid.

Jag har fått tänka om vad det gäller rutan, innan har jag kört med godis precis utanför rutan och sagt stanna i rutan och sedan varsågod, men tror inte att Extra lägger märke till speciellt mycket vad hon gjort då eftersom hon sprungit till/efter godiset och inte till rutan. Den hade hon ju ingen aning om att hon skulle vara i egentligen. Jag har nu tagit bort allt som har med godis att göra ifrån rutan och belöningen kommer sedan från mig (slängandes) eller om jag springer till rutan och leker istället. Det känns som att detta kan fungera jättebra för Extra eftersom hon nu börjar förstå att det är i rutan hon ska vara. Nu stannar hon själv när hon är inne i rutan och inget kommando har behövts, har istället kört med klicker idag och klickat när hon varit inne i rutan och slängt dit korv/köttbulle. Det enda jag kan klaga på idag är farten, men ju säkrare Extra blir på momentet ju snabbare hoppas jag hon kommer springa till rutan. Annars kanske ni bloggläsare har något tips om hur man kan höja farten till rutan? Man kan ju alltid slänga en köttbulle precis när jag sagt "rutan" när hon börjat springa mot den ibland och på så sätt få upp farten.

Körde även två inkallningar med ställande, idag var hon lite tveksam när jag ropade hit (satt kvar) så jag fick använda dubbelkommando. Så brukar det inte vara så tror bara det var en engångsgrej. Ställandet gick annars fint. Något som jag ofta får göra dubbelkommando på är rutan. Men tror det kommer att släppa när hon blir lite säkrare på momentet, men måste absolut säga att det börjar gå mot rätt håll! Skönt!

Kom precis på nu när jag sitter här och skriver att vi även tog en snabb fjärrdirigering, även detta går framåt och nu är det mycket sällan hon sätter sig så hon kommer framåt, utan nu har hon hela tiden rumpan på samma ställe -härligt!

Ska på klubben till tisdag igen för instruktörsutbildningen och om det är fint väder så blir det lydnadsträning innan med Extra, roligt.

Som sagt, idag fick Extra lite lydnadsträning. När jag tränat klart med henne hämtade jag Jakita och tog en cykeltur med henne. Mycket länge sedan sist och det var faktiskt vår första cykeltur detta året. Jag vill helst att Jakita ska jogga när vi kör i byn, men när vi kommer ut på cykelbanan och den är otrafikerad brukar jag säga "KÖR" och då blir det bli racer. Idag cyklade vi till rastplatsen så hon även fick springa av sig där, på tillbakavägen var hon trött. Skönt! Denna hund älskar ju att få springa, en aktiv liten dam må jag säga :-)

I slutet av vårt träningspass filmade jag lite, så här kommer en video jag klistrat ihop idag under vår sista del av träningspasset. Momentet rutan & inkallning m. ställande är momenten som finns med i filmen.
4/5/2010 06:05:11 pm

Kul med lite film, det ser faktist väldigt bra ut... med rutan tror jag hon kommer öka farten när hon är säkrare på momentet.. precis som du säger =D Själv har jag haft en massa grubblande när det gäller rutan men tror jag har det på gång nu.

Reply
Josefine
4/5/2010 06:05:41 pm

Från mig, Jossan också förståss! :P

Reply
4/5/2010 09:09:27 pm

Kul med lydnadsträning :) Ang. rutan så finns det ju många olika sätt att lära in den på. Men jag tror att jag skulle korta ner avståndet och ha riktigt bra belöningar.

Reply
4/6/2010 06:10:06 am

Kul att ni kommit igång med träningen igen- Ser jätte fint ut!

Reply
4/18/2010 02:04:54 am

Va skoj att du filmat träningen.. tycker de ser väldigt bra ut :)
snart dax för 2:ans debut ser de ut som

Reply



Leave a Reply.